مشاهده خبر

تاریخ انتشار: 1395/3/12 | ساعت: 10:24 | تعداد بازدید خبر: 653

دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور میهمان رصدخانه شهری تهران

سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز فضای مجازی کشور و هیئت همراه وی از رصدخانه شهری تهران بازدید کرده و ضمن آشنایی با کارکردهای این مرکز با فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه رسانه‌های اجتماعی نیز آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، علی اصغر قائمی، مدیرعامل این سازمان در ابتدای جلسه، ضمن خوشامدگویی، توضیح مختصری درباره کارکرد رصدخانه به‌عنوان فضای تصمیم‌سازی بهینه و ارائه گزارش‌های تحلیلی ارائه نمود.
وی یکی از مهم‌ترین دلایل تأسیس رصدخانه را پایش طرح تفصیلی عنوان کرد و گفت: در واقع اینجا موضوعات اساسی و کلانی همچون جمعیت، فقر، پراکندگی فضای سبز و... تحلیل می‌شوند. تغییر و تحولات کلان شهر تهران در این مکان بررسی شده و برای آینده شهر تصمیم‌گیری خواهد شد.
مدیرعامل سازمان، هدف از تأسیس رصدخانه شهری تهران را تجمیع داده‌های مدیریت شهری برای تصمیم‌گیری بهتر دانست و بر رسیدن به یکپارچگی مفهومی در اداره شهر تأکید کرد. وی همچنین از ویدئو وال، پنجره‌های دیجیتال و ماکت شهر تهران به عنوان سه عنصر با اهمیت در رصدخانه نام برد.
قائمی با اشاره به شکل گیری کارگروه‌های مختلفی مثل کارگروه‌های اجتماعی، فرهنگی و شهرسازی، یکی از اقدامات مفیدی که از زمان تأسیس رصدخانه تا کنون انجام شده را امضای تفاهم‌نامه‌هایی عنوان کرد که با نهادهایی چون شرکت پست، آب و فاضلاب و برق و... در راستای تبادل اطلاعات و همکاری‌های مشترک منعقد شده است.
سپس راما قلمبر دزفولی، کارشناس اطلاعات شهری و شهرسازی سازمان، توضیحاتی درباره ماکت 1/10000 شهر تهران ارائه داد و به تشریح نمونه گزارش‌های تهیه شده بر روی این ماکت پرداخت. وی تاریخچه شهر تهران و گسترش مرز آن را از سال 1270 تا کنون، گزارش جمعیتی شهر و درصد رشد جمعیت به تفکیک مناطق در بازه زمانی سال 1385 تا 1390 را بر روی این ماکت نشان داد. همچنین مستنداتی از آمار و اطلاعات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و کیفیت زندگی و.... در تهران را نیز بر روی ماکت به معرض نمایش گذاشت.
معرفی مدل سه بعدی دیجیتالی شهر تهران و سرویس Street View و کارکردهای آن و همچنین معرفی سامانه گزارش‌های مکان محور، سامانه نقشه‌های موضوعی و سامانه تحلیل اطلاعات از دیگر بخش‌های این نشست بود.
در ادامه محمدمهدی کارگر، مدیر مرکز رسانه‌های اجتماعی شهرداری تهران گزارشی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات عملی شهرداری تهران در استفاده از رسانه‌های اجتماعی به‌منظور پشتیبانی از مأموریت‌های مدیریت شهری ارائه نمود. سپس مدعوین با فعّالیّت‌ها و دستاوردهای شهرداری تهران در رسانه‌های اجتماعی آشنا شدند و در جریان اطلاعات و گزارش‌هایی از شبکه مخاطبان در فضای رسانه‌های اجتماعی قرار گرفتند.
در انتهای این جلسه ضمن تقدیر از تلاش سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در تأسیس رصدخانه شهری، سؤالات مختلفی درباره چگونگی تحلیل داده‌های انبوه رصدخانه شهری و همچنین کم و کیف کارکرد رسانه‌های اجتماعی در شهر تهران و به ویژه محلات آن مطرح شد.



rating
  نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است.

نام شما
پست الکترونیک
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی CAPTCHA
کد را وارد کنید

انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
ستون های مگا منو:
گزینه جستجو: خروج